|
|
- No
určitě si toho pamatuješ o dost více než já (haha), jaký
vidíš rozdíl v tehdejších posluchačích tvrdé hudby, v
morálce - byli všichni tzv. "jedna rodina", nebo se
vyskytovalo jako nyní tolik lží, rozepří či krádeží? Jaké
jsou tvé vzpomínky na minulost, na co vzpomínáš nejraději a
co bys už nikdy nechtěl znovu prožít?
No na tuhle otázku jsem ti vlastni už odpověděl v té
předchozí. Jediný rozdíl, alespoň co já soudím, je právě v
tom rozdílném množství informací mezi totalitou a svobodou.
My jsme hltali vše z toho mála ke kterému jsme se dostali,
tudíž orientace v tom málu, ke kterému jsme se dostali, pro
nás nebyla tolik složitá. Kdežto dnes jsou posluchači
zavaleni neuvěřitelnou záplavou informací a neuvěřitelnou
spoustou, někdy více či méně, někdy spíš méně než více,
kvalitní hudby. V takovém množství je potom mnohem horší
orientace a může spoustě lidem trvat déle než objeví "to
pravý ořechový". Ale tak to má být, jenom ty sám to máš ve
svých rukou, srdci a uších! A k těm lidem - ti jsou všude a
za všech okolností stejní. V každé společnosti, v každé
době, se najdou pěkní hajzlové. No a k tomu co už bych nikdy
nechtěl zažít. To všechno jsem popsal už v předchozí
odpovědi. Už nikdy žádní bolševici a jim podobní. …to jsem
se teda zase nasral, už jen to slovo bolševik ….. Jdu si dát
cigáro!
- Prvním výplodem vaší hráčské fantazie tedy bylo MC "
Sál času" (rok 1995), na kterém mj. zpívala Pavla Kapitánová.
Kde jste na sebe narazili?
Opravdu jen ve zkratce. Před „Sálem času“ jsme natočili
ještě pár demosnímků. S Pavlou jsem se potkal v divadle ABC,
kde jsem pracoval jako technik, nebo chcete-li kulisák.
Pavla dělala konkurs na muzikál Pěna dní, který se potom v
divadle hrál. Pavla mě svým zpěvem zaujala a protože WOLFRAM
byl bez zpěváka a žádný nebyl v dohledu, domluvili jsme se,
že „Sál času“ nazpívá ona. To je asi vše, víc se nemá cenu o
tom bavit. Prostě „Sál času“ je takový jaký je a jiný
nebude. Je to dobrá deska. A Pavla je stoprocentní
profesionál
- „Sál času“ byl nazpíván česky. Nyní již ve všech
skladbách pozřeme pouze angličtinu. Nehodláš se nikdy, třeba
jen coby jako jeden bonus, vracet k češtině?
Nevím. Asi ne, a to z toho důvodu, že veškerou produkci od "Liars…
finančně nesu na svých bedrech já a dělat dvě produkce
(anglicky i česky) by bylo finančně neúnosné. Navíc
vydavatelství v Česku nemají zájem o metal (až na pár
zajetých vyjímek), proto musíš zkoušet prosadit svou muziku
jinde a tam s češtinou moc nepochodíš.
- Dalším "potomkem" WOLFRAM byl před čtyřmi lety "Misanthrope".
Jednou si se mi však zmiňoval o některém vydavatelství v
Belgii... Proč nakonec nedošlo k žádné domluvě, o co se
vlastně jednalo, byla to jediná nabídka ke spolupráci? Na "Misanthrope"
byli údajně pouze vesměs kladné ohlasy...
Mimochodem, i "Sál času" byl vydán vlastním nákladem. U CD "Misanthrope"
(právě toto CD je natočeno i v češtině) jsem ale zkusil
udělat menší promotional i v zahraničí. Rozeslal jsem promo
na několik desítek adres labelů a zinů které jsem horko
těžko sehnal. Ohlasy byly opravdu docela příznivé, takže
když mi přišla nabídka od belgického labelu Shiver Records,
že CD vydají s naší poloviční účastí, naivně jsem očekával
lepší nabídku a s díky jsem odmítl. No co, chybama se člověk
učí. Přitom podmínky, že v případě když se CD bude dobře
prodávat, další projekty už budou zcela platit oni, mi dnes
připadají skvělý…. Česká verze CD "Misanthrope" se měla
realizovat u Taga Records. Na jejich kompilaci "Creations
From A Morbid Society III" jsme měli dvě skladby, a to "Misanthrope"
a "Presto". Nakonec jsem od toho odstoupil, protože už s
kompilací byly jisté problémy. Ale to nemá cenu rozebírat.
- V téhle době (možná i dřív) začala spolupráce s
"nějakým" Milošem "Dodo" Doležalem... Co mi o něm povíš, jak
dlouho se znáte a jak hluboce se podílí/lel (pokud vůbec) na
chodu WOLFRAM? Jedná se pouze o nahrání pár sólových kytar,
nebo jde i o práci ve studiu... A co v budoucnu?
Miloše si opravdu vážím, protože ví co chce a jde si za tím.
On je strašně pracovitej. Kromě toho je to vynikající
muzikant i producent. Jsem opravdu rád, že si se mnou na
mých deskách zahrál. Jeho sólo v "Bluesmetal jam II" na CD "Liars…."
je opravdu vynikající. Jinak v podstatě spolu po hudební
stránce nijak nespolupracujeme. Já dělám WOLFRAM a Miloš
svoji muziku. Možná někdy v budoucnu. Známe se zhruba 10
let. CD "Misanthrope", "Liars In A Second Skin" i novinka
"No Redemption" (zatím není dodělaná) se natáčela a natáčí
právě u Miloše v jeho studiu Hacienda v Žirovnici.
- Na CD "Misanthrope" také nelze přehlédnout vynikajícím
způsobem zpracovaný kytarový cover od Antonia Vivaldiho, a
sice" Presto" z Čtvera ročních období. Jak Ti tato myšlenka
vlastně napadla? Ovlivňuje Ti hodně klasika a vážná hudba?
Máš nějaké oblíbence a je ještě nějaká skladba, kterou bys
nejraději přestrojil do hávu WOLFRAM?
S touto myšlenkou vlastně přišel už hodně dávno Franta
Jordák. Jestli jsi "Presto", nebo celé "Čtvero ročních dob"
slyšel, pak jsi musel zjistit, že třeba konkrétně "Presto"
je v podstatě metal na housle. Ta myšlenka zrála hodně
dlouho. Po natočení "Misantropa" v češtině jsme se rozhodli
udělat i anglickou verzi (z již zmíněných důvodů). A právě
to byla příhodná doba na uskutečnění a mezi zpíváním i
nahrát „Presto“. Ovšem již od začátku to nebylo vůbec
snadný. Jenom sehnat party nebyla žádná legrace. Trvalo mi
asi měsíc, než jsem přes všechny známý sehnal někoho v
rozhlasu, kde mi kopii udělali. Potom se poprat se všema
těma notama a ještě si je upravit, zaranžovat a naučit se je
hrát na kytary. Když si to dneska uvědomuju, tak je tam
nahráno asi 16 kytar. To proto, aby to znělo opravdu jako
orchestr. Naštěstí jsme na to byli ještě dva. Já a Franta
Jordák. Dále jsme nechtěli do tak skvělý muziky moc
zasahovat, proto jsem skladbu nearanžoval pro bicí. Proto
tolik kytar. Výsledek musí posoudit posluchači. Doufám, že
se Antonio na nás tam nahoře moc nezlobí. No ale dál.
Klasiku mám rád, takže mi asi z části ovlivňuje, nevím.
Jestli ještě něco z klasiky použiju ve WOLFRAMU, na to
nedovedu dneska odpovědět.To se nedá plánovat. Třeba někdy
jo. To zase jedu. Za chvíli mi nebude stačit papír. Jdu na
cigáro.
- Já se Tě ještě ani nezeptal na význam názvu kapely.
WOLFRAM je kov, co o něm víš, je v něčem specifický nebo
proč tedy WOLFRAM?
Zase ta historie. Proč WOLFRAM? Proto! O wolframu jako o
kovu vím jen, že je tvrdý a že se používá jako vlákno do
žárovek. Takže wolfram je vlastně všude, u všech doma. Tak
možná proto. Teď mi napadl dobrej reklamní slogan: WOLFRAM
do každý rodiny. Bez WOLFRAMU neuvidíš ani na hodiny. S
WOLFRAMEM na věčné časy! A nikdy jinak. Ámen. Dobrý né?!........
- Nejaktuálnějším počinem, který vyšel před několika
měsíci u Leviathanu, nese název "Liars In A Second Skin".
Jedná se již o dva roky starý materiál. Pověz, pomohlo
WOLFRAMU upsání se pod tento label? Máš nějaká čísla ohledně
prodaných kusů, jaký byl náklad a jak si s CD spokojený?
V podstatě jsme se s Tomášem Košutou z Leviathanu dohodli
podobně jako jsme se mohli dohodnout již dříve se Shiver
Records. Já mám polovinu CD, on má polovinu CD. Dělalo se
500ks. O prodeji nic nevím, protože nyní se věnuji hlavně
natáčení nového CD. A jak se mi líbí? Pochopitelně je
skvělý!
- Na albu se nachází instrumentálka "Jumperlace". Ta se
objevuje také spolu s "Presto" na velmi netradiční americké
kompilačce "Chamber Metal" vydané firmou Dwell Records... Co
mi k tomu povíš, jak se takový "český Krokus" dostal až sem
(haha)?
Za to vděčím Milošovi. On už delší dobu spolupracuje s Dwell
Records, dostal nabídku produkovat tuhle desku a oslovil i
mou osobu, a to se samozřejmě neodmítá.
- Jaké máš další kontakty v Americe? Mastering na "Liars..."
prováděl jistý Rick Plester z Californie...
To je v podstatě stejná záležitost. To je všechno přes
Miloše. Ha! Alespoň jedna krátká odpověď.
- Slyšel jsi některé jiné tituly, které spadají pod
Leviathan? Takoví PATHOLOGHIST, ONANY BOYS...? Do jaké míry
se vlastně zajímáš o (nejen) český underground, které kapely
máš rád?
Neslyšel. Jenom jsem viděl obaly zmíněných PATHOLOGIST a
ONANY BOYS. No comment. Na český underground nemám moc času.
Dvě děti zaberou spoustu času.
- Na konci "Liars In A Second Skin" najdeme tradiční
pokračování instrumentálních kompozic "Bluesmetal Jam II".
Tentokrát kromě Miloše "Doda" Doležala svými sóly přispěli i
Paste a Daniel Kolář. Můžeš k těmto kytaristům něco říct a
budeme se moct i příště těšit na podobnou kytarovou perlu?
Jsou to kamarádi. Vlasta "Paste" Koritar se také podílel na
CD "Chamber metal". Novej materiál žádnou takovou
instrumentálku nemá. Možná později
- Zajímalo by mě, zda WOLFRAM aktivně koncertuje nebo
koncertoval. Je možné někde v brzké době shlédnout vaše
vystoupení?
Jak už jsem psal na začátku, WOLFRAM je v této chvíli
jakýmsi mým projektem, který se schází prozatím jen k
natáčení nového materiálu. Tak to nyní cítím. V podstatě
není kde hrát. Až se situace změní, určitě se vrátíme na
pódia. Alespoň já v to věřím.
- Připadne mi přinejmenším zajímavé, že tak promakaná a
propracovaná hudba jako WOLFRAM má u nás méně posluchačů než
např. nijaký grindový masomlýnek... Dnešní mládež a další
posluchači mají očividně raději bordel, řev a zvrácenosti
než rytmus, harmonii a melodii. Čím si to vysvětluješ?
Proti gustu žádný dišputát. Někdo má rád vdolky, jiný zase
holky. Nemíním do časopisu někoho hodnotit, natož
kritizovat. Navíc je vůbec neznám.
- A jsme u konce. Co už nyní můžeš prozradit o novém,
čtvrtém albu, které jste v září natáčeli (koncept, obal,
název - zkrátka přeháněj a povídej!)?
Já už jsem o něm průběžně psal v předchozích odpovědích.
Nicméně trochu podrobností. Nový materiál ponese název "No
Redemption" a jak už název napovídá, bude se jednat o trochu
tvrdší a temnější sound. Navíc bude trochu více ucelenější
než předchozí "Liars…", a taky kratší. To je prozatím vše,
nechte se překvapit. Ještě prozradím sestavu: Petr "Doldy"
Dolének - zpěv, Petr Šanda - bicí, Jarda Eliška - basa,
Roman "Krokus" Kříž - kytary. Už jsem toho nakecal dost,
takže ahoj. |
|
|