|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
média: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozhovor pro webzin
Metal Man |
|
|
|
|
-
www.metal-man.wz.cz - 14.6.2004 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skupina
Wolfram vydala před nedávnem nové CD „No Redemption“, proto
jsem se rozhodl, vyzpovídat vůdčí osobnost kapely - Romana
Krokuse Kříže. Jak uvidíte z následujících řádků, rozhodně
měl co říci. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Zdravím tě
Romane a celou kapelu Wolfram. Novinkové CD
„No Redemption“ je vaším čtvrtým albem, ale
jak už jsem se přiznal v recenzi, tohle bylo
moje premiérové setkání se skupinou Wolfram.
Mohl bys mně a hlavně čtenářům v krátkosti
něco říci k historii kapely? |
|
Předem chci pozdravit všechny příznivce
kvalitní muziky a čtenáře Metal-Man Webzinu.
Ahoj. Wolfram vznikl v roce 1983 v
jihočeských Prachaticích. U jeho zrodu stál
František Liška a Jiří Wágner. Krátce na to
jsem přišel do kapely já. |
|
|
|
|
|
|
Ze začátku
jsme hráli převážně převzaté skladby od skupin jako Black
Sabbath, Deep Purple, Kiss, Judas Priest, Iron Maiden, Saxon,
AC/DC, Accept, Helloween, Dio, Loudness a mnoha dalších.
Zlomem v činnosti kapely byl v roce 1987 příchod kytaristy
Františka Jordáka (později známého ze sampleru „Čeští mistři
rockové kytary“). Ovšem málo kdo ví, že Franta přišel coby
zpěvák! Krátce nato se kapela, tehdy orientovaná na taneční
zábavy, rozpadá a na jejích troskách jsem začal s Františkem
Jordákem, již jako kytaristou (silně ovlivněni Y. J.
Malmsteenem) budovat novou kapelu, ale již s výhradně
vlastní tvorbou. Přeskočím různé personální změny a další
podrobnosti, ty se můžou čtenáři dozvědět na našich
stránkách a přejdu k dalšímu, pro kapelu zlomovému roku, tím
je rok 1989, kdy jsme na post bubeníka objevili velmi
talentovaného Petra Šandu (tehdy mu bylo 15 let), který je v
kapele dodnes. Potom se nic převratného nedělo (jen nějaké
demo), a proto se přesuneme do Prahy roku 1994, kdy jsme
připravili materiál na první album s názvem „Sál času“.
Album se nahrávalo ve studiu „Propast“ Petra Jandy a
nazpívala ho Pavla Kapitánová, která ale u kapely dlouho
nevydržela. U mikrofonu ji vystřídal Milan Fiala a v roce
1997 vzniklo druhé album „Misanthrope“ (česká i anglická
verze) natočené ve studiu „Hacienda“ Miloše Dodo Doležala v
Žirovnici. V tomtéž roce se Wolfram se dvěmi skladbami
představil na kompilaci „Creations From A Morbid Society
part III“ u Taga records. Krátce potom skončil svou hudební
kariéru František Jordák. Proto jsem kapelu rozpustil a
vyhlásil pauzu. Petr Šanda odešel hrát do skupiny Colp,
přesto jsem s ním jako s jediným, počítal i do budoucnosti
pro omezenou činnost kapely. V roce 1999 jsem připravil
materiál na album „Liars In A Second Skin“. Ještě v tomto
roce jsme opět ve studiu „Hacienda“ album natočili. Celé
album nazpíval nový člen Petr Doldy Dolének. V roce 2001
jsem se dvěmi skladbami podílel na kompilaci „Chamber Metal
- Neo-Classical Metal Guitar“ u amerických Dwell records a
připravil nový materiál. V červnu 2002 vyšlo u Leviathan
records již zmíněné CD „Liars In A Second Skin“. V této době
také vrcholili přípravy a zkoušky na natáčení novinky „No
Redemption“. Nahrávali jsme ho opět ve studiu „Hacienda“
Miloše Dodo Doležala v Žirovnici, v sestavě : Petr Doldy
Dolének - zpěv, Petr Šanda - bicí, Jaroslav Eliška - basa a
já - kytary. 8. dubna 2004 vyšlo CD „No Redemption“ u
Leviathan records. V květnu jsme natočili svůj první
videoklip k písni „Flight“ z nového CD. Zatím se klip
stříhá, ale snad do dvou týdnů bude hotový, a ke stažení na
našich stránkách. Měl by se vysílat i v televizi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Máte za
sebou již tři řadová alba (pokud nepočítám novinkové CD).
Řekni mi s odstupem času pár slov ke každému z nich. Jsou
všechny tak komplikovaná jako nová deska, nebo vykročení na
stezku komplikovanosti přišlo až s novou deskou? Cítíš
nějaký posun směrem kupředu? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K této otázce
jsem se částečně vyjádřil už v první odpovědi. Tak ve
zkratce, můj názor.
„Sál
času“: klasický debut, spíše speed metal, v podstatě jsou na
něm naše nejlepší věci z první fáze nového Wolframu, kdy
ještě komponoval i František Jordák. Na tehdejší dobu
instrumentálně dobré album. „Misanthrope“: tady jsem už
komponoval a převážně i nahrával kytary já. Velký posun k power,
thrash metalu. Tady bych ještě upozornil na skladbu „Presto“
- pro kytary upravená věta ze „Čtvera ročních období„ od
Antonia Vivaldiho. „Liars
In A Second Skin“:
chtěl jsem udělat hodně pestrou a rozmanitou
desku. Když už byla natočená muzika, „vybouchnul zpěvák“
(nebudu jmenovat), pro kterého byly linky napsány. Naštěstí
mi Miloš seznámil s Petrem Dolénkem, který desku nazpíval, i
když některé pasáže nebyly pro jeho hlas „to pravý
ořechový“. Taky je poměrně dlouhá. A teď k té
komplikovanosti, já si myslím, že „No Redemption“ je tvrdší,
kompaktnější a temnější, ale zároveň přímočařejší než
předchozí desky. Na toto album jsme poprvé o tón podladili,
což pomohlo celkově hutnějšímu soundu. Taky je to první
deska, na kterou jsem dělal zpěvové linky přímo se zpěvákem
Petrem Doldy Dolénkem, který desku skvěle nazpíval. To se
nikdy předtím nepovedlo. Taky jsem poprvé ve studiu nesáhl
na basu. Téměř vždy jsem si basu nahrával sám, nebo alespoň
část. Pro „No Redemption“ jsem našel skvělého basistu Jardu
Elišku. To všechno je pro novou desku velkým přínosem. A
abych nezapomněl na bicí. Jak už jsem v úvodu naznačil, máme
to štěstí, že jsme kdysi objevili Petra Šandu, který dle
mého názoru patří mezi nejlepší bubeníky v Česku, a proto
naše desky nikdy neměli problém, co se bicích týká. Dopředu
jsme se zcela určitě posunuli ve zvuku. Minulou desku jsme
natáčeli u Miloše v Haciendě a masterovali v Americe. „No
Redemption“ jsme zcela, včetně masteringu dělali v Haciendě
a dosáhli jsme perfektního, řekl bych i mnohem lepšího
soundu. S novou deskou jsem moc spokojený. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jak
jste byli spokojeni se spoluprácí v renomovaném studiu
Hacienda? Jestli se nepletu, už jste v Haciendě nějakou
z vašich předchozích desek točili. Takže jste šli, jak se
říká, na jisto? Jak dlouho se deska natáčela a jste
s finálním produktem, zvukem spokojeni? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na tuto otázku jsem už prakticky taky odpověděl. Desku jsme
točili asi (teď už to nevím zcela přesně), něco mezi
patnácti až dvaceti dny. Ale přesně už to fakt nevím. A jak
jsem říkal, s deskou jsme moc spokojeni. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Veškerou hudbu na desce máš na svědomí ty, Romane. Proč
skládáš hudbu výhradně ty? To jsi takový diktátor, nebo
ostatní nemají nápady? Jak je to?
Wolfram je moje kapela, kde se realizuji a tak to prostě je. To
nemá co dělat s diktátorstvím. V kapele, tedy aspoň po
stránce toho, co a jak bude kapela hrát, moc demokracie
nefunguje. V kapele musí být někdo, kdo má poslední slovo a
ostatní to respektují. A já to štěstí mám, u nás to funguje.
Kapelu musí někdo vést, jako každou společnost lidí. I
zvířata žijí většinou ve smečkách, kterým vládne jedinec. A
navíc je přeci každý člen svobodnou osobností a může se
rozhodnout, zda-li chce a za jakých podmínek a okolností, v
kapele hrát. Je to otázka domluvy. Ostatně i oni kapele svou
hrou, instrumentálními schopností a pojetím dávají tvář,
nebo chceš-li výraz. Ale netvrdím, že to tak musí fungovat v
každé kapele. Navíc každý člen hraje ještě i v jiných
kapelách a projektech. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Kdo je
na desce „No Redemption“ autorem textů a o čem jsou? Pokud
vím autorem, není nikdo z kapely.
Autorem, či spíše autorkou textů je žena mého kamaráda Petra
Reidingera, původem Američanka Melinda Reidingerová. Melinda
nám už napsala text „Kaspar“ na CD „Liars…“, a protože se
nám moc líbil, domluvili jsme se na spolupráci i pro „No
Redemption“. A obsahově jsou ze života: vztahy mezi lidmi, v
rodině, problémy konzumní společnosti, problém drog atd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Před
nedávnem jste natáčeli videoklip ke skladbě „Flight“. Proč
jste si vybrali právě tuto skladbu a jak natáčení probíhalo?
Připadá vám „Flight“ jako nejsilnější věc na desce?
Když jsme mluvili o tom jakou píseň zvolit, v podstatě jsme se
shodli, že právě „Flight“. Jako jedna z nejpřímočařejších
skladeb je nejvhodnější pro natočení videoklipu. I Miloš
Doležal, jako člověk mimo kapelu, vybral právě „Flight“. Na
Miloše a jeho zkušenosti jsem hodně spoléhal. Problém je
pouze s délkou skladby, kterou budeme muset trochu zkrátit.
Jinak natáčení probíhalo v pohodě. Na stránkách je spousta
fotek z natáčení. A jestli je „Flight“ nejsilnější věcí na
desce, to musí posoudit posluchači. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jak
dlouho už jste u Leviathanu a jak jste spokojeni se
spoluprácí? Chtěli byste někdy v budoucnu pod větší label,
nebo vládne v táboře Wolfram všeobecná spokojenost?
U Leviathan jsme vydali druhou desku. Spolupráce funguje perfektně,
vždy proběhlo všechno tak, jak jsme se dohodli. A kdo by
nechtěl pod větší label?! Když o nás budou stát třeba u
Metal Blade, Nuclear Blast nebo SPV, asi se nebudu zdráhat.
Ale to zatím nehrozí, takže jsme spokojeni a vděčni Tomášovi
a Leviathan rec. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- V
propagačních materiálech jste přirovnáváni k fenoménu jménem
Annihilator. Co si o tom myslíš? Máš k Annihilatoru nějaký
vztah, popřípadě jaké další metalové formace lahodí tvému
uchu?
To jde mimo nás, já jsem nikdy nechtěl a ani nedělal hudbu cíleně,
nebo účelově tak, aby Wolfram hrál a byl jako Annihilator,
nebo jiná kapela. Hudba, kterou dělám je moje, nikdy jsem
nikoho vědomě nekopíroval. Samozřejmě se nevyhneš tomu, že
tě celý život ovlivňuje to co posloucháš. A to potom celkem
logicky ovlivňuje i to co skládáš, jako i to co na svůj
nástroj umíš zahrát, jak jsi instrumentálně zdatný. Těžko
může někdo hrát a skládat hudbu, třeba jako Dream Theater
(které mimochodem taky rád poslouchám), již zmiňovaný
Annihilator nebo Messhuggah někdo, kdo na svůj nástroj moc
neumí. Já jsem se vždy snažil na svůj nástroj naučit hrát co
nejlíp. Vždy mě fascinovalo, ještě za „hlubokého jindy“, jak
to venku skoro všichni uměj. Vždy jsem chtěl dělat kvalitně,
kvalitní muziku. A tím, že něco na svůj nástroj umím,
logicky toho využívám při skládání. Proto se mnohým zdá naše
hudba složitá a komplikovaná. Ale v tom je krása hudby.
Někdo říká, že v jednoduchosti je síla. Většinou to ale
říkají lidi, kteří neumí složit a zahrát nic složitějšího.
To není žádné pravidlo. Prosím, i jednoduchý motiv může být
krásný, ale s tím dlouho nevydržíš.Třeba v již zmiňovaném
Prestu od A. Vivaldiho je v necelých třech minutách tolik
tónů (mimochodem, tak úžasně zkomponovaných) a přitom je to
tak nádherná muzika... Poslouchám a mám rád kapely, které
umí hrát a pochopitelně jako kytarista ty, které mají dobré
kytaristy, jako např. již zmiňovaní Annihilator a Dream
Theater, Megadeth, Cacophony, Rage, Racer X, Children Of
Bodom, Symphony X a mnoho dalších. Poslouchám a mám rád
kytaristy jako jsou Vinnie Moore, Tony MacAlpine, Jason
Becker, Marty Friedman, Paul Gilbert, Steve Vai, Greg Howe,
Impellitteri, Michael Lee Firkins, samozřejmě Jimi Hendrix a
spoustu dalších. Taky občas poslouchám klasiku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jak
často koncertujete a mohou vás posluchači vidět na nějakém
letním festivalu?
Protože už jsem toho napsal spoustu, tak stručně: Wolfram
momentálně nekoncertuje, ale o koncertování vážně uvažujeme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Teď
trošku odbočíme. V minulých dnech jsme mohli oslavit 60.
výročí vylodění spojeneckých vojsk na březích Normandie. Má
to pro tebe nějaký hlubší význam, nebo je to jen jedna z
dalších historických událostí.
Já si myslím, že hlavně mladí lidé si leckdy neuvědomují význam
této události. Vylodění spojeneckých vojsk v Normandii je
jedním z nejvýznamnějších okamžiků 2.světové války. Rozhodně
by jsme neměli na taková významná data zapomínat. Bohužel
máš pravdu, že si mladí lidé neuvědomují jeho význam pro
ukončení 2.světové války, ale asi je to celkem logické,
protože je to pro ně hodně dávno. Mladí muzikanti už taky
dneska nepochopí, že jsem na kytaru začínal hrát s doma
dělaným boosterem přes gramofon. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Půjdeš volit poslance do Evropského parlamentu? Samozřejmě
se tě nebudu ptát koho budeš volit, pokud vůbec někoho. Jaký
máš vůbec na EU a věci s ní spojené názor?
EU beru jako nutnost. Volit půjdu, vždyť je to jediný demokratický
způsob, jak ovlivnit politické dění. A názor na EU, až
později, zatím je na nějaké hodnocení příliš brzy. Až čas
ukáže, co nám EU přinese dobrého a co naopak, ale jeden
pozitivní krok už je tu, a to na hranicích. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Závěrem
bych tě poprosil o pár slov závěrem, nějaký vzkaz fanouškům,
nebo něco podobného.
Už jsem toho nakecal dost, tak snad jen hodně dobré muziky a
ahoj. Jo přeci ještě něco. Na našich stránkách probíhá do
konce června soutěž, kde můžete vyhrát naše CD. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Děkuji
ti moc za čas, který si nad rozhovorem strávil a nezbývá než
popřát ať se daří!!
I já Tobě a Metal-Man Webzinu děkuji a přeji hodně štěstí a
úspěchů. Metalu zdar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|