|
|
Těžká
otázka. To už je tak neuvěřitelně dávno …. a má paměť …
proto nemám moc rád otázky z historie. Nicméně je to dost
podstatná etapa v mém hudebním životě. Byla to na jednu
stranu krásná doba (byli jsme mladí, plní nadšení, energie a
elánu), ale na druhou stranu to bylo strašně těžký a špatný.
Pevnou rukou vládl bolševík, nebylo na co hrát, dělali se
přehrávky, těžko se sháněla jakákoliv dobrá muzika, natož ze
„západu“, atd. Těm, co tu dobu zažili, nemusím nic
vysvětlovat, a ti mladší stejně nepochopí. Taky proč, ta
doba je zaplať pánbůh pryč. Po večerech a nocích jsme seděli
u magneťáku (tehdy ještě kotoučového) a poslouchali a
rozebírali nahrávky (mimochodem velmi špatný kvality,
protože to většinou byla bůhví kolikátá kopie), zjišťovali
co a jak tam asi vlastně hrajou. To byla, alespoň pro mě,
velká škola. Tak jsem začínal, tak jsem se učil hrát na
kytaru. Neexistovaly, tak jako dneska školy, kde se mladí co
chtějí hrát, můžou téměř všechno naučit. |
|
|
|
|
- Na
které spřízněné kapely z tehdejšího Československa nejraději
vzpomínáš (pokud takové vůbec jsou)?
Opět ta historie. Opravdu už je to hodně dávno. Wolfram
tehdy hrál většinou v prachatickém a strakonickém okrese,
tedy v Jižních Čechách po tanečních zábavách, někdy taky i s
jinýma kapelama. Ale jména po mě nechtěj. To už si vážně
nepamatuju.
- V roce 1994 jste už v nové sestavě nahráli ve studiu
Propast u Petra Jandy (Olympic) své první album “Sál času”.
Vzpomeneš si na spolupráci s tímto nestorem české rockové
scény?
Ono o žádnou spolupráci vlastně nešlo. Když jsme se
rozhodli, že nahrajeme Sál času, tak jsme uvažovali kde, v
jakém studiu, a protože František Jordák měl již zkušenost
se studiem Propast, kde natáčel skladbu „Závod s časem“ na
sampler „Czech Masters Of Rock Guitar“, který dělal právě
Petr Janda, rozhodli jsme se pro Propast. Byl to normální
obchod, my dali peníze a Petr Janda za ně poskytl studio a
zvukaře. Nic víc, nic míň. Nehledě na to, že jsem Petra
Jandu, za celou tu dobu viděl asi dvakrát, když něco řešil
se zvukařem. Takže žádná spolupráce.
- Také druhé album “Misanthrope” jste natočili ve studiu
známé české rockové persóny, Miloše DODO Doležala, ve studiu
“Hacienda”. Myslím, že jsi jeden z mála lidí, kteří mohou
tato dvě studia porovnávat.
Hm, další těžká a zapeklitá otázka. U Miloše je ten přístup
trochu jiný. Jak už jsem zmínil, Petr Janda se o nás v
podstatě nijak nezajímal, a jak jsem už výše psal ani jsem
ho moc neviděl. U Miloše je to takový přirozenější, řekl
bych rodinný prostředí. Za prvý se už známe déle, takže
Miloš ví co chci a navíc je jeho studio Hacienda v tomto
žánru (hard rock, metal …) určitě nejlepší u nás a i já jsem
o trochu chytřejší než když jsme natáčeli „Sál času“. V
podstatě jsem u Miloše v Haciendě spokojený po všech
stránkách, co se týče prostředí, atmosféry, natáčení, mixu a
nyní i masteringu. „No Redemption“ jsme vlastně už celý
(včetně masteringu) dělali u Miloše, a mám mnohem lepší
pocit ze zvuku, než když jsme album „Liars In A Second Skin“
nechali masterovat v Americe a „Misanthrope“ masterovali v
Rudolfinu. Myslím si že „No Redemption“ má zatím nejlepší a
nejhutnější sound. Takže u mě vyhrává naprosto jasně
Hacienda.
- Co předcházelo dočasnému rozpuštění kapely v roce 1997?
Petr Šanda odchází do Colp, kde hraje dodnes. Colp jsou
koncertně velmi zatíženi, znamená to, že Wolfram z tohoto
důvodu má problémy s hraním naživo? Nebo je to jinak?
V roce 1997 vyvrcholily problémy s neustálým personálními
změnami, hlavně na postu zpěváka po odchodu Pavly
Kapitánové. Prostě to nějak přestalo klapat. I Franta Jordák
chtěl skončit. Ještě jsem dotáhl kapelu k natočení alba „Misanthrope“,
které nazpíval Milan Fiala a kapelu jsem rozpustil. Jen s
bubeníkem Petrem Šandou, který šel hrát ke Colp jsem se
domluvil na omezené činnosti kapely. Bez Petra si Wolfram v
podstatě ani nedovedu představit. Je to podle mého názoru
jeden z nejlepších bubeníků v Česku. A navíc si skvěle
rozumíme po hudební stránce. A k tomu hraní naživo. Nemyslím
si, že by byl větší problém v tom že Colp koncertují. Jestli
začneme koncertovat (a o koncertování vážně uvažujeme), tak
se všechno vyřeší. Navíc je spousta akcí, na kterých bychom
mohli hrát společně. Nám v podstatě dnes chybí jeden
„šikovný“ kytarista, kterého budeme muset sehnat, a protože
mám zbytek kapely v jižních Čechách, musíme vyřešit jak a
kde zkoušet. Všechno ukáže čas.
- V tomto století ještě vyšli dvě alba WOLFRAM: “Liars In
A Second Skin” a "No Redemption", V loňském roce jste
oslavili také 20 let existence kapely. Jak bys shrnul z
pohledu WOLFRAM poslední roky?
Kdo dělá hudbu v tomto žánru ví, jak to mají kapely těžký.
Nezájem velkých vydavatelství, médií …, škoda mluvit. Takže
Wolfram, i když v současné době nehraje, má za sebou čtyři
řadová alba: „Sál času“, „Misanthrope“ (mimochodem v české i
anglické verzi), „Liars In A Second Skin“ a „No Redemption“.
Dále účast na kompilaci „Creations From A Morbid Society
part III “ u Taga records, já na kompilaci „Chamber Metal -
Neo-Classical Metal Guitar “ u amerických Dwell records a
dřívější člen František Jordák na již zmíněné kompilaci „Czech
Masters Of Rock Guitar“. Natočili jsme svůj první videoklip
k písní „Flight“ z nového CD, který by měl být již v krátké
době ke stažení na našich stránkách a měl by se objevit v
televizi. To není zas tak špatná bilance posledních devíti
let. Samozřejmě by to mohlo být i lepší. Ale děláme co
můžeme.
- A jak tedy vidíš budoucnost kapely (koncertní činnost,
propagace CD "No Redemption)?
Jak jsem už zmínil, k propagaci nového CD „No Redemption“,
jsme natočili svůj první videoklip k písní „Flight“,
rozeslali promo CD k recenzím (které si můžou čtenáři
přečíst i na našich stránkách), poskytli (i díky MetalWorldu)
pár rozhovorů do zinů, snad jen to koncertování zatím chybí.
Ale jak jsem již výše psal, začínáme o koncertování vážně
uvažovat.
- Vaše alba vycházejí u Leviathan Records. Co bys mohl
prozradit o spolupráci s touto firmou? Spokojenost úplná,
částečná nebo snad znouzecnost?
Já jsem Tomášovi a Leviathan rec. moc vděčný, že se nás
ujal. Domluvili jsme se na určité spolupráci, se kterou jsem
spokojený. Vždy proběhlo vše tak, jak jsme se dohodli. A
toho si na naší úrovni cením nejvíc.
- Všiml jsem si, že na vašich webových stránkách máte
založena diskuzní fóra na několik zajímavých témat. jak ty
sám odpovíš na otázku: “Informují nás hudební časopisy, ziny
dostatečně o českých kapelách?”
To je otázka! Já jsem tuhle diskuzi na naše stránky dal
vlastně možná z ješitnosti, nebo z nějakého pocitu
„ukřivdění“. Vždy jsme chtěli, když jsme třeba natočili „Sál
času“, poskytnout do časopisů nějaký rozhovor, nebo nějakou
informaci, a nikdy nikdo neměl zájem. Vždy nám říkali: „Až
vydáte oficiální desku …, apod. … bla, bla. Dneska máme
čtyři desky, z toho dvě na oficiálním nosiči, a situace je v
podstatě stejná. Pozor, mluvím o takzvaných „velkých“
tištěných časopisech (raději nebudu jmenovat, člověk nikdy
neví…). I dnes, když do těchto časopisů pošlu info o
nahrávání CD, činnosti kapely apod., je to házení hrachu na
zeď. Nic. Nezájem. Pak si zmíněný časopis koupím, a vyvalí
se na mě nepřeberné množství informací o kapelách z „horní
dolní“ v USA, Finsku, Německu, Řecku apod. O českých
kapelách, až na pár zajetých výjimek nic. Samozřejmě píšou
taky o těch „velkých“ zahraničních kapelách. To prostě musí,
to je jasný. I o těch z „horní dolní“ je samozřejmě dobrý a
důležitý psát. Ale o českých kapelách taky!!! Nebo se mají
spoléhat na to, že o nich zase naopak budou psát v USA,
Finsku, Německu …? Ono je to asi jaksi „vznešenější“ když je
ta kapela z „venku“. Proto jsem vděčný a děkuji zinům a
webzinům, za jejich práci, kterou většinou dělají téměř, či
úplně zadarmo jen proto, že to ty lidi baví a zajímá,
nehledě na to, že vše většinou dělají ve svém volném čase.
Proto taky děkuji MetalWorldu za prostor pro moje povídání.
- A co České kapely a Česká hudební vydavatelství?
To je téměř stejný v bleděmodrým. Snad ani nemá cenu o tom
mluvit. Většině nestojíte ani za to (až na pár výjimek), aby
Vám odpověděli když jim pošlete demo, na rozdíl od labelů z
venku, které Vám ve většině případů (až na pár výjimek),
alespoň odpoví. Aspoň moje zkušenost je taková, a proto už
jsem rezignoval a nic jim neposílám. Samozřejmě mám na mysli
ta „velká“ hudební vydavatelství (raději nebudu jmenovat,
člověk nikdy neví…). Zaplať pánbůh za těch „pár nadšenců“
jako právě z Leviatham rec., Shindy prod., MetalBreath prod.
apod.
- Zatím díky a přeju více důvodů k optimismu. |
|
|