|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
média: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozhovor o kapele
Wolfram a životě pro web Rockpalace.cz |
|
|
|
|
- Web
www.rockpalace.cz - 6.3.2014 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WOLFRAM,
původně tancovačková kapela, která brázdila v 80 letech
jihočeská pódia, dnes excelentní pražský power trash band z
Prahy v čele s mágem el. kytary ROMANEM KROKUSEM KŘÍŽEM. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaké byly začátky?
No... docela těžké... Musíte si uvědomit, že to
bylo začátkem osmdesátých let... socialismus...
Nebylo na co hrát, moc jsme toho neuměli, protože
nebyly žádné rockové školy, videa, noty, tabulatury,
apod., zkrátka, byla opravdu jiná doba, kterou už
dnešní mladí muzikanti, v éře internetu, plně
zásobených obchodů s hudebním vybavením, demokracie
a svobody, asi nepochopí. |
|
|
|
|
|
Ale byli
jsme mladí, nadšení a tvrdou muziku jsme milovali, i když
jsme se k ní těžko dostávali. Všechno jsme se učili
odposlechem z dost nekvalitních nahrávek, které se nám
dařilo, z různých zdrojů horko - těžko sehnat, a říkali jsme
si, jak to asi hrajou, jak tohle asi udělali, a zkoušeli
jsme to na naše, povětšinou dosti neodborně, amatérsky a
někdy i špatně funkční i nefunkční, dělané zesilovače a
efekty..... Neustále jsme hledali nějaké spoluhráče.... Buď
nebyl bubeník, nebo zpěvák.... Potom tady byly přehrávky pro
soudruhy, kteří rozhodovali o tom, jestli, a co vlastně,
můžete hrát..... Taky proběhla povinná základní vojenská
služba, tedy dva ztracené roky muzikantského života.....
Ale, to už asi nemá cenu dneska rozebírat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po
rozpadu tancovačkové sestavy, kde se vystřídalo mnoho
hudebníku, si sestavil prakticky svou kapelu a začali hrát
vlastní věci
To bylo koncem osmdesátých let, kdy jsme po takové krizi v
kapele s kytaristou Františkem Jordákem, který k nám, jen
pro zajímavost původně přišel jako zpěvák, začali spolu po
dohodě budovat novou kapelu s výhradně vlastní tvorbou.
Původně jsme chtěli hrát jen instrumentální muziku, ale lidi
se nás pořád ptali, kdy začneme zpívat, a tak jsme začali
tvořit věci se zpěvem. Ale instrumentální skladby jsme
produkovali také. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nemohu si
odpustit jednu osobní... jak vznikla přezdívka KROKUS...
napadají mne dvě verze, kapela a kytka ale možná je to celé
jinak
To už je tak hrozně dávno..... To bylo ještě v Prachaticích,
před vojnou, a vzniklo to tak, jestli si to tedy dobře
pamatuju, že jsem měl tričko, na kterém jsem měl
vlastnoručně nastříkaný nápis kapely Krokus (tehdy se
opravdu taková trička koupit nedala). Nějak se to uchytilo,
a najednou mě spousta lidí znala pouze jako Krokuse, a už mě
to zůstalo. Dokonce se pamatuju, že mě jednou někde po
panelácích na sídlišti, kde jsem bydlel, hledali a ptali se,
kde bydlí Krokus.... Samozřejmě nikde žádný Krokus, ani
podle vizitek nebyl..... Potom mě snad našli podle bot za
dveřmi, a tak jsem se rozhodl, že si toto další jméno
ponechám. Od té doby jsem tedy Roman Krokus Kříž. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po
nahrání několika demo kazet, které dnes patří k raritám,
jste v roce 1994 nahráli debutové CD SÁL ČASU a za
mikrofonem se objevila PAVLA KAPITANOVÁ
Pavla Kapitánová byla skvělá zpěvačka a skvělý člověk.
Seznámili jsme se asi v roce 1993 v Divadle ABC, kde jsem
pracoval jako kulisák, když Pavla dělala konkurz do muzikálu
Pěna dní. A protože jsme právě byli bez zpěváka, dohodli
jsme se na spolupráci s Pavlou a ve studiu Propast Petra
Jandy jsme natočili materiál na album Sál času. Dál jsme
spolu ale už nespolupracovali, protože Pavla byla přeci
jenom hudebně někde jinde. Čest její památce! (Pavla
Kapitánová zahynula tragicky při autonehodě v roce 2007). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Druhé CD
MISANTHROPE už bylo nahráno ve dvou verzích
Ano, nejdříve jsme ve studiu Hacienda Miloše Dodo Doležala
natočili českou verzi alba, a dohodli jsme se, že dopíšeme
anglické texty a uděláme i verzi nazpívanou anglicky, kterou
můžeme nabízet a propagovat i venku. U Miloše jsem potom
ještě natočil dvě alba. V roce 2000 CD Liars In A Second
Skin a v roce 2003 CD No Redemption. Obě alba vyšla na CD u
Leviathan records. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objevily
jste se také na mnoha kompilacích
No ono jich zase tolik nebylo. Kytarista František Jordák se
v roce 1992 objevil na CD Czech Masters Of Rock Guitar co
dělal Petr Janda (BESTIA Records), jako kapela jsme se
skladbami Misantrop a Presto prezentovali na CD Creations
From A Morbid Society - part III u Taga records (1997) a já
mám dvě skladby Jumperlace a Presto na kompilačním CD
Chamber Metal - Neo-classical metal guitar u amerických
Dwell records (2001). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na
podiích nejste moc vidět, je to záměr? Ani média, myslím,
vám a nejen vám nevěnují pozornost...
Záměr to rozhodně nebyl a není. Většinou někdo chyběl...
proto se moc nehrálo. A v současné době Wolfram nehraje
vůbec. Jen se věnujeme studiové práci. Možná v budoucnu, se
svými dvěma syny, kteří se oba věnují hudbě, dám Wolfram
opět dohromady i koncertně. Starší Honza studuje na
konzervatoři klasickou kytaru a hraje na basu a bubny. Má s
kamarádem z konzervatoře, bubeníkem Matoušem Burešem, kapelu
Rhytmic Acid Project, kde hraje na basu. Dokonce si zahrál i
na mém CD Silence na basu v KrossovertureMetal Jam lll.
Mladší syn hraje taky na klasickou i elektrickou kytaru a
mají spolu kapelu. No a ty média.... Nevím proč o nás a
jiných českých kapelách moc nepíšou a nehrajou nás. Mají asi
raději kapely, které jsou byť i z „horní dolní", ale z
USA..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na albech
se objevují instrumentální skladby, vyvrcholilo to natočením
tvého sólového projektu SILENCE v roce 2014 |
|
|
|
|
V
začátcích nového Wolframu, jak už jsem v nějaké
předchozí otázce odpovídal, jsme s Frantou chtěli
dělat jen instrumentální hudbu. Takže i když jsme
potom začali dělat převážně zpívané věci, téměř na
každé album jsme zařadili alespoň jednu
instrumentální skladbu a instrumentální jam se
zajímavými hosty. V devadesátých letech jsem si
začal doma do šuplíku připravovat materiál na svoje
první instrumentální album, které z finančních
důvodů nikdy nevzniklo, pouze jsem část skladby
Silence nahrál na albu Misanthrope (1998) a Jumperlace na CD Liars In A Second
Skin (2000), |
|
|
|
|
|
|
a ještě jsem
část jedné skladby použil někde jako sólo. K realizaci mého,
tak dlouho připraveného instrumentálního alba Silence mohlo
dojít, až když jsem si v devadesátých letech pořídil studio
vlastní. K již připravenému materiálu jsem dopsal novou
skladbu R13 a KrossovertureMetal Jam lll, ve kterém si se
mnou na kytaru zahráli hosté: Honza Kirk Běhunek ze Seven a
Zdenek Sali Salanda. Album vyšlo v roce 2013. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CD rarity
je nazpíváno v češtině, protože písně pochází z období
89-95, budete nadále zpívat anglicky, nebo to bude čeština
Čeština to bude určitě, protože chci udělat album s covery
českých písní, které mě v mládí ovlivnili. Ale další řadové
album, tedy pokud vznikne, bude opět v jazyce anglickém.
Taky bych chtěl ještě natočit alespoň jedno instrumentální
album. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nahrával
jsi na Propasti, u Doda a teď máš své studio Křížsound
No, studio se vlastně jmenuje KrizSound, tedy bez
diakritiky. Nachází se v jižních Čechách, blízko Strakonic.
Přijeďte nahrávat.... Budete vítáni!
Tvé desky se objevily u BONTONLINE, je to začátek
spolupráce u velkého nakladatelství?
To by bylo skvělé, ale zas tak optimistické to není. S
Bontonline mám smlouvu pouze na prodej našich alb v
digitální podobě na jejich webu, ve formátech MP3 nebo Flac.
Do vydávání CD se už dneska nikdo nehrne.....
Jaká je současná sestava WOLFRAMU?
Protože Wolfram v této době nekoncertuje, tak jsem stálým
členem prakticky pouze já, ale k užšímu výběru patří bubeník
Petr Šanda nebo David Šiler, basák Jarda Eliška, popř. už
můj starší syn Jan Kross Kříž a zpěvák Jarda Mach.
Na letošní rok máte přichystané pro své fans nějaké větší
překvapení, uzrál už čas, aby si nám něco prozradil?
No.... Ještě to není zcela dokončené.... Takže zatím
neprozradím. Až přijde čas, což doufám nebude dlouho trvat,
tak se fanoušci vše dozví. Zatím všechny zdravím a přeju
hodně dobré muziky! Metalu zdar! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|